MarjanStijnAnne.reismee.nl

Dag 23 zaterdag 27 augustus – Crow Valley CG – Central City

Zo... wat hebben we lekker geslapen; bijna klokje rond. Na 8 uur zijn we wakker en we liggen nog even met z'n drietjes in ons bed te kletsen. Tegen half 9 staan we op en gaan we ontbijten. Het is lekker zonnig.

Vandaag is de eindbestemming Central City via Red Rock Amphitheater. Verder hebben we nog een uitstapje naar Georgetown op het programma, maar gezien ons laatste treinritje komt dit idee al snel te vervallen. Stijn ondekt de hoogste snelweg (en berg) van noordelijke Amerika op de kaart; niet ver van Central City vandaan. Afhankelijk van tijd en ruimte, gaan we die liever ontdekken.

Het begin van de reis is grotendeels over snelwegen. Wat ons opvalt zijn de enorme grote huizen en hoeveelheid (groot- en kleinschalige) winning van olie en (bio) gas. Misschien dat die wel de luxe huizen verklaren ;-) Na een uurtje ongeveer zijn we bij Red Rock Amphitheater (15 mile ten westen van Denver); helaas kunnen we het vandaag niet bekijken in verband met een reggae concert. Dat wisten we al wel, maar we hadden gehoopt nog wel even te kunnen kijken. Helaas... andere dag dan maar. U2 (legendarische opname Sunday Bloody Sunday) heeft hier nog een concert gegeven en om die reden extra speciaal voor Stijn.

In dorp (of stadje...) Idaho Springs besluiten we wat te gaan eten. Met hulp van een parkeerwacht vinden we een goede plek voor de camper. We komen bij Tommyknocker brewery & Pub uit. Het was druk en we weten waarom; we hebben heerlijk geluncht. Op terugweg naar Camper nog lekker koffie gehaald. Op naar Mount Evans.

De bergweg is 28 mile en het laatste stuk (14 mile) is behoorlijk pittig. Voertuigen langer dan 30 voet mogen er ook niet op. De man bij de toegang vroeg nog aan Stijn of we het zeker wisten... Ja, we kunnen het. De berg is 4.346.5 meter hoog. Een fantastische weg en er lag onderweg flink wat sneeuw. We zijn uiteraard nog een keer gestopt om sneeuwballen te maken en gooien. Sommige bochten waren echt wel pittig, maar de meeste weggebruikers (op een motorrijder na … die door de binnenbocht kwam en net voor onze neus moest stoppen) hielden goed rekening met ons door ruim voor een bocht te stoppen. Helemaal bovenop de berg hebben we de camper geparkeerd en zijn Anne en ik nog een flink stuk naar de top van de berg gelopen. Stijn mocht even uitrusten van de rit. De wandeling was prachtig; over sneeuw en rotsen naar boven. Je merkt wel goed dat de lucht ijl is en je meer moeite hebt met inspannen. We hebben rustig aan gedaan en we hebben het gehaald. Daarna weer terug naar beneden. Inmiddels was het wel kwart voor 5. Nog een uur terug de bergweg af en door naar de camping. Terug naar beneden zagen we nog een paar bighorn sheep en inmiddels begon het te sneeuwen. Hebben we dat ook nog gehad deze vakantie. Bij de KOA camping in Central City hebben we een prima plek (vooraf gereserveerd) en eten we pizza op de camping. Smaakte heerlijk. Anne ligt in bed en wij duiken er ook zo in. We hoorden dat er een zwarte beer gezien is gisteren op de camping; bij de vuilcontainers. Misschien dat we er nog iets van meekrijgen alhoewel we hopen dat die lekker zelf op zoek gaat naar eten in het bos. Loopt meestal niet goed af als beren menseneten proeven....

Morgen naar Rocky Mountains National Park. De Peak to Peak scenic byway staat op het programma. Kort aantal miles; 65.

Marianne

Wat heerlijk om steeds mee te kunnen reizen.
Heel veel plezier nog met jullie laatste dagen daar, nog steeds in de rimboe....
Met liefs XXXXXX