MarjanStijnAnne.reismee.nl

Dag 27 woensdag 31 augustus – Rocky Mountain NP – Golden

De wekker hebben we vroeg gezet; zou half 7 zijn, maar Stijn zette deze per ongeluk op 6 uur. Anne was al een uur eerder wakker (slechte droom) dus... kroop ik even bij haar in bed in de hoop dat ze weer zou gaan slapen, maar nee... Resultaat, we rijden tegen half 7 de camping af en zijn alledrie klaar wakker ;-)

We rijden nog, voordat we onze geplande route vervolgen, langs Sheep lakes. Nope, weer geen bighorn sheep. We gaan naar de trail ridge road om het laatste stuk van het park te verkennen en dan helaas vandaag de Rocky Mountains weer uit te gaan. Het is echt een spectaculaire weg met uiteenlopende landschappen. Zo rijden we tussen de naaldbomen (groot deel heeft last van pine beetles die de bomen dood laten gaan), dan rijden we erboven en nog wat later begeven we ons in toendra gebied. Hier kan bijna niets leven en de omgeving is erg kwetsbaar. Onderweg zien we nog (geelbuik) marmotten; grote en erg veel. Een zat er zelfs op zijn gemak te zonnen langs de weg. We spreken er twee jongens die vertellen dat ze gisteren een Moose gezien hebben bij Alpine point. Midden op de dag, dus... Daar moeten we dus zeker even kijken. Die (of een andere...) moose willen wij ook nog zien ;-) Geen moose, helaas. Wel maak ik nog een wandelingetje naar de bergtop, maar heb flink wat moeite met ademen.. Uitzicht is prachtig.

De moose komt wel meer voor in het westen van het park en dus moet er nog een kansje zijn. In de KawuneecheValley willen we een korte wandeling (Coyote trail) doen. Weg mogen we niet inrijden (max 18 voet). We besluiten de camper vooraan te parkeren en verder te lopen. We lopen langs de colorado river (nog een beginnetje en niet zo krachtig) in de zon. We genieten van het buiten zijn en hopen ook nog een moose te spotten. Anne kan haar mond niet echt houden en kletst er op los. Die ene moose die er is, heeft ons vast al gehoord en is verdwenen. Op de terugweg naar de camper lopen we een klein paadje direct langs de rivier. Opeens hoor ik takken kraken en zijn we (ook Anne) stil. Aan de overkant van de rivier (8 meter afstand) zien we een vrouwtjes moose. JOEHOE!!!! Ze staat lekker tussen de struiken gras en takken te eten. Wat een gevaarte zeg en wat tof dat we deze nog op onze echt laatste dag zien :-))

Rond half 5 rijden we de RV parking op en onze plek is direct naast een wandelpad en de rivier Clear River. Veel mensen gaan er met een band vanaf en laten zich met de stroom van de rivier meevoeren. Voor Anne nog te spannend. We vinden een plek die afgezet is met stenen waar we in het ijskoude water pootje baden. De bodem van de rivier heeft een gouden gloed. Een vrouwe die er woont, vertelt dat er door kinderen wordt gezeefd en dat er ook wel goudvlokken en edelstenen worden gevonden. De kleur verklaart misschien wel de naam Golden (de plaats waar we nu zijn).

We eten onze laatste restjes en gaan dan de camper opruimen en onze spullen pakken. Jakkes geen zin in, ook omdat we dus weg gaan... aardige klus en tegen 9 uur zijn we klaar en gaat Anne pas naar bed. Die mocht lekker popcorn eten en fim in bed kijken ;-)