MarjanStijnAnne.reismee.nl

Dag 20 woensdag 24 augustus – Devils Tower NM – Custer State Park (Blue Bell CG)

Rond 7 uur zijn we allemaal wakker; Anne als eerste van de kou. Die komt nog even lekker bij ons in bed liggen en we kijken door het achterraam naar buiten naar de vogeltjes die rond scharrelen op de camping. We ontbijten, rijden naar het VC om Anne haar booklet in te leveren voor een badge. Jawel, ze is nu ook junior park ranger van Devils Tower NM ;-)

We rijden over de 90 en hebben het plan om naar Deadwood te rijden en dan verder naar beneden naar Custer State Park. Net voorbij Beulah gaan we even van de weg af en lopen we binnen bij een information center over South Dakota. Twee enthousiaste dames vertellen ons van alles en overladen Anne met pins, sitckers en kleurplaten. Door hun enthousiasme hebben we onze route vandaag wel aangepast; we zijn bij Spearfish over de 14A (Spearfish Canyon Scenic Byway) naar Lead gereden. Wat was dat een mooie route zeg. Onderweg zijn we bij drie watervallen (Breidal Veil Falls (mooi, maar niet zo imposant als in Yosemite NP), Spearfish Falls en Roughlock Falls) gestopt. Bij die laatste liepen Anne en ik 1 mile terug via het wandelpad en haalde Stijn de camper weer op en zagen we elkaar bij het begin van de route. We zagen nog verschillende mooie vogels hier; ook een kingfisher (grote blauwe ijsvogel); helaas niet gelukt om die op de foto te zetten. Misschien krijgen we nog een kans op een ander moment!

Op advies van de dames uit Beulah hebben we in Cheyenne Crossing geluncht. Was erg lekker en alles is home made. De worteltaart moet erg lekker zijn; toetje zat er bij ons niet meer in ;-)

In Lead namen we de 385 en zijn we in Hill City gestopt om naar onze plannen voor de rest van vandaag en morgen te kijken. We lopen bij een antiquair / koffiehuis binnen en halen er heerlijke koffie en juice. Het duurt alleen wel erg lang; ik had mijn latte al voor de helft op toen Stijn zijn cappucino nog in de maak was ;-) Behulpzame oude dame die vol liefde over haar organic producten sprak. We besluiten vanmiddag nog naar Crazy Horse Memorial te gaan en dan door te rijden naar onze camping. Bijzondere happening dat Crazy Horse Memorial. Voor $22,- kunnen we naar binnen. We kijken eerst een film over de aanleiding en wat oude beelden over het onstaan van het beeld van Crazy Horse. Korczak Ziolkowski kreeg in 1942 al de opdracht om het beeld van de native American te maken. Nu 75 jaar later is er nog steeds alleen maar een hoofd te zien en ergens een gat. Het gaat niet zo snel; het beeld is dan ook wel enorm en in het begin heeft Ziolkowski alles met de hand uit de rotsen gehakt. Nu worden er zwaardere explosieven gebruikt om delen van de rots weg te halen. De bedenker is inmiddels overleden en de kinderen en kleinkinderen zetten het verder voort. Het was behoorlijk commercieel; voor $4,- per persoon kon je met de bus naar de voet van het beeld gebracht worden en voor een bedrag tussen $200,- en $350,- kon je op het beeld staan of bij een van de explosief aanwzig zijn. Ja... het beeld kan alleen betaald worden van giften en gelden van bezoekers …

Tegen half 7 zijn we op de camping. We eten makkelijk een gebakken eitje en als toetje Mashmallows bij het vuur. Lekker hoor. Morgenochtend bijtijds op voor de wildlife loop, Mount Rushmore en de trein tussen Keystone en Hill City en weer terug.

cocky

We kijken naar de mooie verhalen uit. Kan Anne nog een leuke foto doorsturen?
Genieten.

Teun

Ah, een treinreis in het plan. Nu nog een boottochtje :>)